Ett ords betydelse och ursprung

vs ROGSLÖSA ETT ORDS BETYDELSE OCH URSPRUNG De allra flesta gårds och ortsnamn har en historisk betydelse som ofta visar från vilken tid namnet och därmed även gården har sitt ursprung. Eftersom namnet kom att betraktas som enbart benämning på en plats, glömde man efter några generationer bort vad namnet betydde och det kom därmed att följa andra utveck lingsfaser än det allmänt brukade språket. Rogslösa kan synas helt oförstáeligt eller man kanske gissar att det har något med rág att göra, vilket är helt fel! Nej, förleden kommer från det fornsvenska ordet hross som betyder häst. Ordet finns ännu i formen russ på Gotland och betyder just häst och ingenting annat! Att den nuvarande hästarten är liten är en annan sak! Den andra leden i ordet kommer från fornsvenskans 1050 som betyder frigöra. Hrosslöso betyder ett ställe där hästarna släpptes för att beta. Källstad skrevs år 1292 som Ketastadum och är 1347 som Kaetilstadhae. Kaeti var ett mansnamn senare utbytt mot det van liga KIAETILSTAHUM 1343. ' Västra och Östra Tollstad kommer från fornsvenska Tholfastatha. Namnet Tholf är en kortare form för Thorulf. Stora Åby skrevs 1327 Aaby och det betyder gården vid ån. Bjälbo skrevs 1283 som Biaelbo som stammar från ett östgötskt verb med innebörden sladdra och babbla. Rök anses komma från sädesskyl eller sädesrök. Freberga skrevs i en äldre form Fröberga efter asguden Frö. Vilseberga i Rogslösa kallas år 1287 Vitthsobyargh. Fördelen av namnet är identisk med det uppländska gårdsnamnet Vedlösa och innehåller det fronsvenska ordet vidher, nysvenskans ved i dess gamla betydelse "skog" och namnet syns betyda "det skoglösa berget". Ryket skrevs i âldriga handlingar Ryckie där fördelen syns hör röra från svedjebruk. Rök, ryk medan slutleden i är en av de äldsta typerna den på vin (i). Det kan ej helt säkert avgöras om den ingår i ett visst namn som har betytt "betesmark". Rydhia är röja. Tegneby skrevs är 1332 som Thienaby från ordet Thaegn som betyder fri man i konungs eller hövdings tjänst. På runstenar också an vänt som förnamn. I fornengelskan thang var en kungens förvaltare och i Skottland huvudman för en kaln. Jämför Sheakespeares McBeth Sir Walter Scotts Ivanhoe! Namn som har lösa i sin andra led är äldre än de med "sta". Lösa namnen tros stamma från äldre järnåldern.