Vätterhästen

Ödeshögs digitala hembygdsbok. Vätterhästen, Hästholmens Hallegård 4:7, Hamngatan, Hästholmen. Byggnaden som är helt i trä uppfördes omkring 1890 som Hästholmens J ärnvägshotell. Både normal och smalspårig järnväg passerade hotellet på sin väg från järnvägsstationen till hamnen. Byggnaden innehöll enligt en beskrivning från 1948 sex hotellrum, en större och en mindre matsal, ett kaférum, en kiosk, en bostadslägenhet om två rum, ett kök och två hallar. I huset fanns då el, vatten, avlopp, centralvärme, wc och badrum. Namnet Vätterhästen fick rörelsen 1963. All järnvägstrañk i Hästholmen hade då upphört. En rödmålad sidobyggnad nära restaurangbyggnaden har under årens lopp använts bland annat av en fryshusförening, som där placerade frysboxar för uthyrning till sina medlemmar, som tvättstuga och mangelbod för uthyrning till allmänheten, som bordtennissalong och för uthyrning av övernattningsrum. Byggnaden har nu en veranda där viss servering kan ske till dem som utnyttjar intilliggande minigoltbana och boulebana. Minigolfbanan har byggts och administreras av Vätterhästen och boulebanan sköts av Bygdegårdsföreningen/byalaget. Som kuriosa kan nämnas att 1922 när ångaren Per Brahe bärgades gjorde innehavaren goda affärer genom ett pilsnerstånd i anslutning till restaurangen. J ämvägshotellet/V ätterhästen har sedan 1918 haft inte mindre än 17 ägare. Detta har medfört att verksamheten både lokal och driftsmässigt successivt förändrats och förbättrats. Anpassning har också fortlöpande gjorts till de nya krav på verksamheter av denna art, som ställts av myndigheter och/eller gästande allmänhet. Restaurangen är allmänt känd för sin goda mat och serverar som specialitet en utmärkt w'ienerschnitzel. Denna bidrog säkerligen till att Vätterhästen för några år sedan utsågs till ”Ostergötlands länskrog”. Personer som vill övernatta i Hästholmen kan göra det hos Vätterhästen, som har tre dubbelrum till uthyrning.