Åby 1:11

QEBYGGELSHNVENIHMNG[ÖSTERGÖTLAND OSTERGOTLANDSLANSMUSEUM Inventerare Marie Hagsten Invent, dat 1_17 Film nr Ekon. kart. blad nr Koord Socken/Församl Stora Åby Bilagor Kommun Ort Ödeshög Ritningar, arkivaüerl litteratur Fastighetsbeteckn Åby 11:1 Adress Sveriges Bebyggelse del V ?W _\ . e á Gärdsnamn ud. LöneboställEt yr _uc 1 Muntl. uppgifter Ägare Större undersökn. Önskvärd Anläggn. tid. funktion Anläggnt nuv. funktion Hüs Funktion Vân Stomme Grund Fasad. Tak. Fönster Byggn. år Ombyggn Kult. mtrl, färg mtrl, färg häst. värd 1919 1 mangård 1% trä sten vitmålad ligg och sadeltak, rött gröna 2 lufta stående tasspontpanel,2 kup tegel tvärpost, frontespis perspektivfönster 2 fd brygghus 1 trä sten faluröd locklistpanel " vita 2 lufts 18901910 føä vita knut,omfattn spröjs 3 fd svinhus 1 trä sten " " vita spröjsade 18801900 ?Å 4 magasin 1% timmer sten falurött ligg timmer sadeltak \iitst 2 jJthS stående plank, vita eternit sprfjj3 Iaggmlgüü M knut_ omfattn 5 ladugård lå trä sten ?alurüd loekl.pan.sedeltak vita 1900 stående plank eternit spröjsade logen 1055 i) (1) Vitmålad öppen veranda med balkong över. Profilerade fönsteröverstycken. (2) F1 ttat it 1920 btwle,›án{hsço H mmm 914,3 za" ammar ( W; ”L 2 ,amg lå' Situatiolásplan, tomtkarta Miljosammanhang, går smiijö, träd ärd EEEE$Z' Grusad plan och gångar. Stora lövträd, fruktträd. g Häck mot vägen ABÖslgöra Correspondenten FRÄSTGÅRDSINVENTSRIHG L UJFMF) lnventerare: Invent nr: lnvent dat! Film nr: inger Gustavsson ?5.0U."1, 1f“ü_D1w§1 01.01 Ekon.kart.b1ad nrl g Top.kart.koord;naii WW socken: 'Lr'tf 83 1h (08417) lag$,70;7x<›?4 *ag ha; St, Åby Bilagor: Kommun: 6 fotobilagor i Ritningar, arkivalier, litteratur: Fastighetsbeteckning: :3 t , 111337 ilari” \ \'.l Gårdsnamn e de Lönebostället Muntliga uppgifter: Agaret Arrendatorn Ödeshö"s pastorat Anläggningens tidigare funktion: Ånläggnlngens nuvarande funktion: Löneboställe Större undersökning önskvärd: Hus Funktion Stomme Grund Fasadmaterial, Takmaterial, Byggns Umbyggn. färg 'färg är' år 1 Boningshus Liggande Tukiad Stående + Tvåkupigt 1920 timmer sten liggande panel tegel Vit oljefärg 2 Ladugård + Resvirke Betong Faluröd, Eternit 1900+ loge bräder, ; 1955 stående lock listpanel 5 Magasin Plank Liggande Tvåkupigt 1900 liggande timmer, tegel timmer faluröd 4 Lillstuga Liggande Tuktad Faluröd Tvåkupigt 1900 timmer sten stående lock_ tegel listpanel 5 Hönshus Liggande Tuktad Faluröd Tvåkupigt 1900 " timmer sten ståendelock tegel listpanel 6 Garage Plank Plank, falu Eternit 1950 röd talet Situationsplan, tomtkarta: N 0 b Het“n 5 > 7 C) 6 (3 > > [3:1 t> 1 O “TIZT'_“ X > C) t) (5 0 e C5 G ® (3.. C :2 Ö cb (3 CD 6 G) C3 E 0) m 9 e 0 G: G) (i) Q PRÄSTGÃRDSINVENTERING I ÖSTERGÖTLANDS LÄN inventerare: Invent nr: “ Invcnt dat: Film nw Inwer Gustavsson 05.09.01.021 1978ül51 Wiij ösammanhang, gårdsmiljö, trädgård Kompletterande exteriörbeskrivning Interiörbeskrivning Planskisser Kompletterande historik Hiljösammanhanyl pårdsmiljaj träd drd Lönebostallet gränsar till St. Aby komministerbostdllo. Miljön i det namaste oförändrad sedan den nlanlades omkrjn l" saga gamla fruktträd finns spridda i trädgården, nlanteradn av huset. Trädgården ligger med gräns i söder mot vdnen St. fb: Ödprhü<, j #09” vast mot Åbyån. Kompletterande exteriörbeskrivning Magasinbyggnaden är en Vit, oljemålad träbyggnad, beklüdd med st ende om: liggande panel. Frontespiser åt norr och söder. Balkong mot söder. Tatot beklätt med tvåkupigt tegel. Stenfot i tuktad sten. Fönstren: utseende varierar mellan fyrrutsindelning och perspektivfönster. Ekonomibyggnaderna är alla rödfärgade. Takbelädnaden varierar. Ladugårdenlogen + garaget har eternittak, de övriga tvåkupigt tegel. Grunden är i betong på ladugårdloge, övriga hus har grund av tuktad sten. Interiörbeskrivning Gamla planlösningen, sexrumsindelning, till en del omändrad 1951, då huset moderniserades. Stora fönster upptagna runt om i huset. Kakelugnar finns kvar.