Ödeshögs föreläsningsförening

7'lclltcl Ökat/5 ' föreläsnings intresse: Wäedlsllvtallel åhörare i Ödes ** hög ökat med 36 under sista året. Ödeshögs föreläsningsför enng höll på lördagen sitt årsmöte under folkskolliirare Werner Falks skap. AV den föredragna. års berättelsen framgår, att för eningen under senaste verk samhetsåret, höstterminen 1948 och vårtern'iinen 1049, haft .sammanlagt 1,255 iihö rare eller i medeltal 105 pr föreläsning, vilket 36 me ra än föregående år. Under höstterminen höllos 5 före: läsningar .samt en teateraf ton i samarbete med Logen Herkules och under vårter minen 7 föreläsningar: Vid'a re har en taveil och hobby utställning* varit .anordnad under 8 dagar, vilken samla de omkring 850 besökare. Ut ställningen omfattade om kr'ng 220 tavlor och andra alster av hobbyverksamhet samt ämnade ett netto. på närmare: 200 kr., vilken sum ara tillförts föreningens kas sa. Föreningens medlemsan tal .var *under höstterminen 123 och' under vårterminen 146. , Räkenskaperna ha omslu tit en summa av 1,310 kr. med en behållning av' kr. 251. Iiistatsanslag har erhållits 290 kr. Av kommunal .och municipalfullmäk'tige ha be' viiljaits i anslagr sammanlagt 400 kr. Behållningen i s'kiolp tikonkassan utgjorde 251 kr. Till.styrelseledamot nyval des hr Rudolf Sundin, v. kas sör, efter fröken Eva Karlsr sönysom avflyttat. Övriga ordförande _ ''lyrelsêledamöter omvaldes, . nämligen hrr OskarNitsborn, 5 föreståndare, WerneerErlk 01df., Oidf..,: 2:, fröken,lngeborg,_Löf ssör och' hr2W. Ljungqvist A :ed fröknar.na Gunhild J0 'lgiinxsson och Estér Carlsson ,imt hrr *A. E. Göransson ?mh E." Bern som suppl. Till Revisorer valdes hrr Sven iKajling och Anton Peterson med hrr Emil Pettersson och David: Nilsson som suppl. Till kassör och ledamot i ski optiikonkassan valdes hr O. Nitsborn. Föreningen beslöt att med lemsavgifter som förut skall rara 1 kr. pr termin och, att inträdet för enskilda föreläs ningar skall utgöra 50 öre För vuxna och 25 öre ,för barn. Halvar Andersson: v. 1 Höstens för'eiäsningis program. _ Föreläsningsföreningens program för höstterminen 1949 har nu uppgiorts och upptager följande föreläsare2 red. 'Manne Berggren, Stock holm, »Bilder från radions programverksamhet (Bilder), Ingenjör Sven Berggren, Tu reberg, »Bolidens gruvor» (Bilder), Red. Hjalmar Bengtsson, Landafors »På hajfiske, krokod'iljakt och sköldpadd fångst» (Bilder), Komminister John Samuels son »Tre' småländska konst närer: John Bauer, Döder hultaren och Bergstrand Poulesen» (Bilder) samt Per Forsell, Ludvika »Livet sett genom kameralins» (Bilder).