Årsberättelse

.'\ A áCQ/?P Årsberättelse. Styrelsen för Ödeshögs Skyttegille får härmed avgiva följande berättelse för 1940 års verksamhet. Ödeshögs Skyttegille kan se tillbaka på ett år som i fråga om medlemsantal och skytteintresse ej förut förekommit i dess histaia; medlemsantalet har fyrdubblats,att skottantalet ej stiget i samma proportion beror till största del på att ammunition ej fans att erhålla i tillräklig mängd under stor del av året. Redan den 28 jan. började de så kallade beredskapsskjut ningarna å skjutbanah, trots att snön låg halv meter djup och temperaturen visade 10015 grader kant kom så många skyttar tillp skjutbanan att hela söndagarna måste tagas i anspråk för att skyt tarna skulle hinna skjuta sina serier. Dessa skjutningar fortsatte sedan den 18/2 och 27/2 å skjutbanan samt beredskapsfältskjutning i Orrnäs den 3/3 och 17/3. ' i I Gillets vårfältskjutning anordnades vid Orrnäs den 7/4 varvid 160 skyttar delöå från 7 gillen. Skjutningarna på skjutbanang började den 26/5 2/6, varefter övningarna på grund av ammunitionsw brist måste inställas. nu fick gillat en ny uppgift att fylla, Lysings Hemvärn som bildats någon gång på våren, skulle erhålla utbildning. Från Förbundsstyrelsen erhöll styrelsen för Ödeshögs skg. en anmodan att ställa såväl gevär som skjutbana och lämpliga instruktörer till Hemvärnets disposition, detta fullgjordes också. Hemvärnet har för egen räkning disponerat skjutbanan 4 Söndagar under det gångna året. På eftersommaren började ammunitionen åter bli tills gänglig och skjutningarna kundelpånnyttgåtgrupptagas. men nu kom ett nytt streck i räkningen, Hemvärnet lade nämligen beslag på gillets samtliga gevär, och även medlemmarnas egna gevär måste överi låtas till Hemvärnet. Man kan förstå skyttarnas känslor då de måste avstå sitt eget vapen som då; vant sig vid och vårdat i flera år, följden blev att skyttarna får ååäâgig till Hgmvärnet för att få lå'w na sin egna gevär när skjutningar skall hållas. ' " Här antalet skyttar ökades visade det sig att gillets paviljong var förliten, varvör styrelsen beslutade utöka densamma, .' §*“ /55 varvid serveringslokal ock kök inreddesi Bahia arbeten drog en' »* kostnad av 1630: kronor och utfördes av Byggmästare Karl Eyr ödeshög. 6 För att kunna hålla ammunitionspriset nere i samma pris som föregående år, beslutades vid förra årsmötet att hos Ödeshögs, Heda,Va. Tollstad och Röke kommuner begära anslag,vilket av samtliga beviljades med 200: av Ödeshög och 100:* av Hede, 100:; av Va. T. och 100: av Röka kommun . Ödeshögs Skyttegille hade fått i uppdrag att anordna Motala kretsens tävling i skolskjutning, vilken höls Söndagen den 22 sept. å gillets bana med 114 skyttar från 9 gillen. Msdlemsantalet har under året ökats från 64 1939 till 252 vid 1940 års utgång. \ Under året har lossats 28361 skott, därav i skolskjutn. 17306 och i fältskjutning 11055 skott. De skyttar som lossat högsta antalet skott äro G. Khllerstrand 911 skott, Torsten Palmer 690 skott och Filip Göransson 533. Inom gillet befintliga vandringspris gar erövrats enl. följande: .Passéva medl. vandr. pr. Åke Andersson 99 p. Landsfiska1.E. Holmstedts vpr. G. Kniierstrand 91 p. för ssltid. Gillets vandr. pokaler i 11 kl. Folke Andersson 66 p. H 'I ll I " Åke Algmark 78 pr II II II rekr.kl. Janne Svärd 59 p. Köpman Ola Fredrikssons vandr. pris Åke Andersson EEKäX 104 p. Dals häreds pokalen Sigurd Andersson 101 p. Damernas vandringspris Åke Algmark 96p. Skyttevänners vandringspris Rune Krus 125 p. Fältskyttestatyøtten vårfältskj. Rune Krus och höstfältskj. Åke Andersson som därmed erövrade den för alltid. Ebrma vPr. vårskj. Rune Krus och höstf. skJ. Torsten Palmer. I tävlan mot andra gillen har ödeshögs skyttarna gjort sig bra gällande. Sålunda erövrades motala kretsens mästerskap i skolskjutning av Torsten Palmer med 164 p.. 1:e Även Mbtalakretsens tävling i fältskjutning vans av en ödeshögsskytt här var det G. Kullerstrand som segrade och erövrade därvid GreVe Klingspors vandringspris för året. Vid samma tävling erövrades Gustav Carlssons vandringspris aw'ådeshögs skgs. grupp med 61 tr. 'L'H'M I'd'mom .. . . ... . ruu.a.,.\|_w.. »w hur." ... .i Skyttarna voro G. Khllerstrand 22 tr., Torsten Palner 20 tr. och Åke Andersson 19 tr. i Mbtalakretsens Väñdringspris i skolskjutning erövrades av vårt gillas" grupp med 306 p. genom G. Kullerstrand 82p,, Åke å Andersson 78 p. , Egon Fransson 72 p.och Sigurd Andersson 76 p. I Stockholmsridningens riksskyttetävling uppnådde ödeshögs grupp 424 p. och erhöll härvid gruppris. _ I . Mästerskytt inom Gillet blev Torsten Palmer med lö6 p. och erhöll mästerskapstecknet i guld, närmast följde G. Khllerstrand 152 p. och Åke Andersson l46 p. 9 Följande utmärkelsetecken har under året erövrats: gylgmägke .e Andersson. Bronsmärke Sigurd Andersson, Olof Bard, Åke Ålgmark, Ernst O. Hultberg och Rune Krus. gjålmäpkg Janne Svärd och Olle Andersson. BrggsmedglJ i skolskjutning Sigurd Andersson, Åke Algmark, Olle Bard, Ernst Olov Hultberg och Rune Krus. Agraff i fältskjutning G. Kullerstrand. ' Silvermedalj i fältskjutning Emil Augustsson och Åke Andersson. Intyg för årtalsmärken › Filip Göransson, Torsten Palmer, Folke Fredriksson, Seth Palmer, Gustaf Kullerstrand och JosefPalmer. Styrelsen ber att till Ödeshögs Lottakår få uttala ett varmt tack, för den hjälp vi erhållet vid våra skjutningar, ävenså till (53, till gillets ordf. Filip Göransson med fru som vid tre olika till* \ I fällen upplåtet sitt hem.till expedition och serveringslokal vid Ä fälrskjutningar. CSE? Till sist, Ni skyttar som lärt er skjuta under 1940, stanna ej hemma under det nya skjutåret utan fortsätt Eder skjututbildning. nen som under året blev en "godtagbar" skytt kan, om han vill, bli en " skicklig" skytt under 1941,och det är sådana skyttar vi behöver. Ödeshög den 20 mars 1941.