Hamnstugan

Hamnstugan, Hästholmens Hamn 1:1, Lastbergsvägen 3. Stugan ett timmertorp som senare reveterats inköptes av Hamnbolaget och flyttades till sin nuvarande plats från Tjugby i Heda socken. Soffa. Bord och några stolar ingick i köpet. Som kuriosa kan nämnas att bolaget senare beslöt att stolarna skulle ”beklädas med guttaperka”. Från ca 1900 bodde här stationskarlen och tillika hamnfogden Alfred Andersson född 1867 med hustru Emma född 1865. De fick nio barn och det blev trångt i stugan som bara innehöll ett rum, kök och hall förutom vindsutrymme. Månadshyran var 39 kronor som höjdes till 40 kronor. Efter Alfred och Emmas bortgång 1936 respektive 1951 har stugan frånsett några perioder hyrts av deras barn och barnbarn som åretruntbostad och från 1960 som sommarnöje. Byggnaden har enligt länsmuseets inventering 1983 stort historiskt värde.